RSS

Budowa pompy wtryskowej Bosch

Widzisz wiadomości znalezione dla frazy: Budowa pompy wtryskowej Bosch






Temat: Pompa wtryskowa do X17DTL
A posiada ktoś opis działania i opis budowy pompy wtryskowej Bosch i Lucas bo takie były stosowane w silnikach oplowskich ? Z góry dzięki za namiary.



Temat: Inne podejście do pary wodnej
Luk, napewno tak jest ze nikt nie bedzie rujnowal silnika niewiadomymi eksperymentami.
Nie neguje w to ze to nie bedzie funkcjonowac, ale jak narazie brak jest jakichkolwiek dokladniejszych danych o budowie, gdzie dokladnie ma byc to zamontowane, jakie musza byc parametry itd.
Napewno to bedzie dzialac bo sa juz samochody od wielu lat jezdzace na wodnym wtrysku i oszczednosci paliwa dochodza do 15%.
http://www.aetra.de/index.php (Betreiben mit Wasser Eispritzung)
Tam jest tez opisane ze w czasie 2 wojny swiatowej uzyto wtrysku woda/methanol do samolotow i osiagniecia byly 40% mocy.
Ja osobiscie nie zdecydowalbym sie na tego rodzaju eksperymenty w mojej trzyletniej Zafirze. Wystarczy ze podjalem duze ryzyko i zamontowalem instalacje na OR posiadajac jedna i najdrozszych pomp wtryskowych ( Bosch VP-44 kosztoje 1300 euro regenerowana, a uszkodzona musze oddac ).
Napewno podja bym ryzyko eksperymentow majac zaplecze garazowe, oraz troche drobnych na zakup jakiegos wraka na chodzie. Moze taki dzien nastapi.





Temat: Omega B 2.5TD 95r
Tylko wytłumacz mi jedno dlaczego po wymianie głowiczki na nową (wiesz co to jest głowiczka) silnik zaczyna zapalać nie robię nic więcej, rozrusznik dalej kręci tak jak kręcił. Ty słyszysz że dzwonią tylko nie wiesz w którym kościełe. Nie podawałem wartości bo dla każdego silnika jest inna tylko pokazuje problem. Przypominam żę dawka ta jest z lekkim zapasem, konstruktorzy dla pompy tak tą dawkę ustalają aby silnik zapalił nawet przy 150 obrotach (czujusz problem). Głowiczka nowa (dobra) jest tak wykonana, że jej wydajność w funkcji obrotów i temperatury jest prawie stała, norma dopuszcza wahanie 5%, obecnie bosch produkuje je w dolnej granicy a nie jak 15 lat temu 1% był prawie regułą.Na samochodzie tych rzeczy nie sprawdzisz, ja mam stół probierczy orginalny z symulatorem. To co ty mu dajesz w mapach to jest pobożne życzenie a w rzeczywistości w cylindrze co innego ląduje i jest to powodem stanu głowiczki. Czytając twoje teorie widać że ty nie znacz budowy pompy, bo nie wiesz oczym mówie ani nigdy nie widziałeś specyfikacji kontrolno-pomiarowej pompy wtryskowej. Jak tak wiesz to powiedz jaka jest minimalna dawka na jeden cykl pracy cylindra ( na jeden obrót pompy czyli dwa obroty silnika) aby nastąpił rozruch tego silnika w temperaturze 20 stopni, to co jest to jest z nadmiarem, konstruktorzy robią tak specjalnie, dlaczego? pisałem w poprzednim poście. W silnikach z lat siedemdziesiątych boło to nawet trzykrotne przewyższenie np. KRAZ .



Temat: Alfa Romeo 155 2.5 D 1993r


| Sprawdzić turbinę, silnik, zawieszenie. Będą się zapewne tłukły wahacze
| (drogie nie są, ok. 200 zł sztuka na przód), KONIECZNIE zmierzyć
kompresję
| silnika, czy turbina nie wali olejem (naprawa ok. 1500-2000 zł).
Generalnie
| diesle te nie cieszyły się najlepszą opinią - są mocne, ale głośne i
niezbyt
| żywotne.

2.5 (a wcześniej 2.4) produkowany dla Alfa Romeo przez VM to niezbyt
żywotny silnik? No Jurand, gratuluję wiedzy i doświadczenia z włoskimi
autami. ;P


Twierdzisz, że jest to mistrz przetrwania? ;) W latach, kiedy silnik ten
powstawał (2.5) była to najmnocniejsza jednostka na rynku w tej klasie
pojemności. Czyli mamy duże wysilenie bez odpowiedniego przygotowania
technologicznego. Włosi nie byli wszak przez długi czas specjalistami w
budowie silników diesla, o czym wybitnie świadczy fakt sprzedania
technologii wtrysku Boschowi (nie mylić z common-rail) - nie mieli bowiem na
tyle dobrego zaplecza technicznego, taśm, itp. by zająć się samodzielnie
produkcją odpowiedniej jakości pomp i silników. Wysilenie plus brak zaplecza
zaowocował wytworzeniem co prawda bardzo mocnego silnika, ale też nie
grzeszącego dużymi przebiegami bez poważnych napraw. Lecą turbosprężarki,
problemy są z głowicami, pompami wtryskowymi. Do tego jest cholernie głośny.
Porównaj go sobie z produktami Francuzów czy też Niemców z tego okresu.
Zresztą co ja się będę produkował i tak wiesz swoje.

Jurand.





Temat: [INNY] Szybka samodzielna diagnostyka silników D19T/D4192T
Dzięki

Pompa Bosch VE również była stosowana w silnikach D19T/D4192T. Pompa VE jest bardziej zwarta w budowie, posiada odmienny sposób tłoczenia paliwa do wtryskiwaczy, a wewnętrzne układy regulacji są mniej skomplikowane oraz - co najważniejsze - nie wymagają i nie posiadają żadnej elektryki

Problem z pompami DPC jest taki, że mało który warsztat posiada wyposażenie elektryczne do sterowania jej pracą na stole probierczym, więc niewiele warsztatów podejmie się naprawy tej pompy tak jak należy, natomiast pompa VE nie posiada takich wymagań i jest chętnie naprawiana nawet przez domorosłych fahofcuf; jak można się spodziewać - naprawa taka najczęśniej kończy się kręceniem wszystkimi możliwymi śrubami, bo coś tam trzeba podregulować, tamto przestawić... i na koniec ląduje ona u nas na stole

Moje wywody są hiper krótkie ale mam nadzieję, że zrozumiałe. Jeśli kogoś interesują szczegóły - zapraszam do warsztatu, mamy kilka pomp nadających się na złom - można pooglądać jak skomplikowane są to urządzenia. Można coś pokręcić, podregulować Jak się zepsuje bardziej, to żadna strata

Jeśli będzie zapotrzebowanie (proszę o głosy), w wolnej chwili napiszę kilka słów o układach Common Rail silników D4192T3/T4. CR są fantastycznymi układami wtryskowymi i na razie do nich należy świat Diesla.



Temat: Diagnostyka 1.6 na wtrysku Boscha ???
Czy ktos moze mi powiedziec jak mozna przy pomocy prostych narzedzi (miernik, zrodlo napiecia itp.) zdiagnozowac wtrysk boscha Patrzylem w Morawskim i nic tam ciekawego nie ma (nawet nie ma schematu elektrycznego tylko schemat wiazek), tylko opis budowy Na forum rowniez szukalem. Jestem ciekaw np do ktorych konektorow jakie napiecia dochodza, jak mozna sprawdzic poszczegolne elementy np podlaczajac napiecie (o jakiej wartosci?) aby sprawdzic wtryskiwacz i ruch iglicy wtryskiwacza, itp bez interfejsu oraz oscyloskopu
Narzedzi tych nie posiadam a na benzynie nie chodzi. Na poczatku chodzil tylko na luzie ale nierowno. Podczas dodania gazu wkrecal sie na wyzsze obroty albo gasl A teraz w ogole zdechl. Kiedys juz tak bylo tylko sprawdzajac pompe (przez wyjecie weza zasilajacego i wsadzeniu do sloika) potrzasalem mocno wtryskiwaczem i przyczyna awarii sama zniknela. Cos nie laczylo??? Przygladajac sie budowie wtryskiwacza (jakie to proste w porownaniu do budowy i zasady dzialania gaznika) doszedlem do wniosku ze cos nie styka (lub styka za bardzo - lacznik biegu jalowego) Elementy ktore wiedzialem posprawdzalem tzn tylko polaczenie wtryskiwacza z konektorami Wtryskiwacz oczyscilem. Teraz jak sprawdzic lacznik biegu jalowego (nazewnictwo przyjalem z Morawskiego) wiem ktory konektor nie wiem ktore przewody (konektor 1 zlacza C2 byla zasniedzialy i z nalotem - oczyscilem, awaria nadal jest). To samo dotyczy regulatora ustawienia przepustnicy. Jak sprawdzic TPS, ATS, a przy okazji inne czujniki ktore nie sa przyczyna awarii (przynajmniej tak mi sie zdaje).



Temat: różnice między silnikiem diesla a benzynowym

chodzi mi o budowę bloku silnikowego, zapewne silnik diesla jest inny od silnika benzynowego ze względu na o wiele wyższe ciśnienie wytwarzane w cylindrach, i jakie mechanizmy służą do wtrysku paliwa w obu silnikach. sory że nie sprecyzowałem wcześniej.

To moze podam Ci kilka hasel do wpisania w google , bo naprwde temat rzeka.
Budowa bloku oczywiscie inna , jak slusznie zauwazyles. Inny uklad i budowa pierscieni. Stare diesle to rotacyjna pompa wtryskowa i komora wstepna, pozniej u VW pojawily sie pompowtryskiwacze , a obecnie stosuje sie zasilanie typu common-rail , II generacji. Benzyna to gazniki, wtryski jednopunktowe i wtryski wielopunktowe. Paliwo wtryskiwane do kolektora pod stosunkowo nieduzym cisnieniem (do 3 bar, przy setkach bar w dieslu). Ostatnio VW wprowadzilo bezposredni wtryski FSI, ale nie sprawdza sie to do konca tak jak powinno. Znaczna wiekszosc wtryskow benzynowych to elektronika , chociaz bywaly tez mechaniczne. Ogolnie w dziedzinie zasilania , firma BOSCH jest niekwestionowanym potentatem. Kwestia zaplonu to sprawa oczywista. Odrebnym tematem sa systemy zasilania LPG.

A pozatym to szukaj ,szukaj i potem jeszcze troche poszukaj. Internet to naprawde prawie nieograniczona kopalnia wiedzy. A jak to w kopalni bywa , czasem trzeba sie troche nameczyc i przewalic tony odpadkow, zeby wykopac cos cennego. O kurde , ale mi sie napisalo




Temat: Tabor do kupienia - linki

Ale tak swoją drogą - od czego toto jest ?

Od diesla co ma 12 garnków... zapewne jest to od Henschla... czyli albo SM30 albo na wąskim torze Lyd2 lub Lxd2.

Bardziej spragnionych wiedzy odsyłam do książek motoryzacyjnych, gdzie opis budowy i działania pomp wtryskowych systemu Bosch winien być opisany w wyczerpujący sposób.

Wracając zaś do mojego wcześniejszego postu... brak kapturków = możliwość korozji na zaworach odciążających a to znaczy, albo stłumienie tłoczenia na jednej z sekcji, albo stałe uniesienie zaworu, które skutkuje laniem wtryskiwaczy - skutek zwiększone zużycie paliwa, niższa moc, przedostawanie się paliwa do oleju, zmniejszenie gęstości tegoż, zatarcie silnika.



Temat: Jaka różnica miedzy TD a TDI?


TDI a TD to nie roznica chlodnicy ani bog wie czego tylko w sposobie
podawania paliwa.
NIe chodzi tu ani o pompowtryskiwacze ani inne wynalazki.
TD - to czysta twarde mechanika - pompa jest ustawiona wtrysk paliwa
nastepuje mechanicznie, TDI to cala elektronika, ktora steruje procesem
wtrysku, kilka wtryskow na jeden cykl pracy (czyli przedwtrysk, wtrysk
wlasciwy i dopalajacy)
Bezposredni wtrysk jest jakby uzupelnieniem wymogow jakie stawia sie
dzisiejszym dieslom.
Co do pompowtryskiwaczy - jest to wynalalzek Boscha; taki wtryskiwacz
znajdujesie w glowicy, uruchamiany jest dodatkowym lub jednym z walkow
rozrzadu, co komplikuje torche budowe i tak juz skomplikownaej glowicy,
jednak zeden cammon rail, nie dorownuje mu cisnieniem - a o nie caly czas tu
chodzi.


W kwestii formalnej: wtrysk bezposredni jest znany od lat, zanim
jeszcze VW diesle robil, prawdopodobnie jest starszy od ciebie :-)
tyle ze wtedy mial raczej wiec wad niz zalet i byl czysto mechaniczny.

Pompowtryskiwacze sa niewiele mlodsze, tylko wtedy tez byly
czysto mechaniczne, mialy zady i walety, a cisnienie znacznie
nizsze niz obecne ..


Slowem - TDI to wtrysk ropy kontrolowanej elektronika, z 2 lub 3 fazami
wtrysku na jeden cykl pracy.


Pierwsze TDI tez byly juz elektroniczne ?

J.





Temat: szkolenia
Pytanie proste a odpowiedzi prawie brak , a więc szkolenie:
TEMAT 1:

Elektroniczne układy zapłonowe:
- elementy układu zapłonowego: sterowniki, moduły zapłonu, świece, przewody, cewki zapłonowe, czujniki położenia wału korbowego - indukcyjne, impulsowe;
- metody diagnostyki układu zapłonowego.
Benzynowe systemy wtryskowe:
- budowa i działanie podstawowych systemów wtryskowych benzyny, ich czujniki i podzespoły wykonawcze, parametry i diagnostyka systemów;
- składniki emisji spalin, budowa i działanie katalizatorów i sond Lambda,

TEMAT 2:
Elektroniczne sterowanie wtryskiem paliwa w silnikach Diesla

Zakres tematyczny:
- Budowa i funkcjonowanie pomp rotacyjnych sterowanych mechanicznie firmy Lucas: DPA, DPC, DPS
- Budowa i funkcjonowanie pomp rotacyjnych systemu EDC: firm Bosch VE, Lucas EPIC i innych, metody i możliwości sprawdzeń
- Warsztatowe metody weryfikacji podzespołów systemów EDC firmy Bosch
- Sterowanie początkiem wtrysku, wielkością dawki paliwa, recyrkulacją spalin, ciśnieniem doładowania
- Diagnostyka szeregowa i równoległa systemów TDI

TEMAT 3:
Systemy Common Rail - parametry systemów i ich diagnostyka
Zakres tematyczny:
- Systemy Common Rail - parametry systemów i ich diagnostyka.
- Warsztatowe metody weryfikacji podzespołów systemów Common Rail, firm Delphi i Siemens;
- Budowa, działanie i parametry wtryskiwaczy różnych systemów Common Rail;
Pompa VP - 44 Budowa i funkcjonowanie

Zakres tematyczny:
- Budowa i funkcjonowanie pomp rotacyjnych VP-44
- Warsztatowe metody diagnostyki podzespołów i systemu sterowania.
TEMAT 4:
Poduszki powietrzne

Zakres tematyczny:
- Zasady BHP postępowania z materiałami pirotechnicznymi;
- Zasady bezpieczeństwa przy pracach obsługowo - naprawczych pojazdów z wyposażeniem poduszek powietrznych i napinaczy pasów;
- Budowa i działanie poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa;
- Metody diagnozowania systemów poduszek powietrznych;
- Dokumentacja warsztatowa systemów elektrycznych i warunków montażu;
- Zasady i metody utylizacji pirotechniki tych systemów.

Uwagi:
- Pokaz deaktywacji poduszki przez odpalenie;
- Dokumentacja techniczna systemów SRS, płyta CD ROM, warsztatowe instrukcje BHP, materiały szkoleniowe;
- Zaświadczenie o szkoleniu BHP z materiałami pirotechnicznymi;

TAKIE SZKOLENIA ODBYWAJĄ SIĘ W CSM W POZNANIU DLACZEGO NIE MÓGŁBY ICH ZORGANIZOWAĆ AXES? DOBRZE JEŚLI TAKIE SZKOLENIE KOŃCZYŁOBY SIĘ CERTYFIKATEM Z UCZESTNICTWA. POZDRAWIAM



Temat: [R420SDi 97r] Nagle gaśnie i z trudem odpala
Zanim silnik zgasł ( wczasie jazdy) chwilę przerywał, po wciśnięciu sprzęgła zgasł całkiem i nie idzie odpalić.

Sprawdzone zostały:
1. Elektrozawór - po wykręceniu wciąga grzybek przy przekręcaniu kluczyka.
2. Szczelność przewodów paliwowych - jest nawet gumowa grucha na przewodzie przed filtrem paliwa, służąca za pompkę. Powietrze w układzie wykluczam.
3. Paliwo do pompy dochodzi na 100%. Po ściśnięciu owej gruchy do pompowania, w gnieździe po elektrozaworze wywala paliwo. Elektrozawór tkwi w części wyjściowej pompy, gdzie wychodzą już przewody wysokiego ciśnienia (pompa rozdzielaczowo-rotacyjna BOSCH). Skoro w tamto miejsce dochodzi paliwo znaczy, że chyba jest w całej pompie, ale nie znam jej budowy.
4. Po zdjęciu przewodu wtryskowego z wtryskiwacza i zakręceniu rozrusznikiem paliwo nie leci z przewodu.
5. Pasek napędzający pompę wtryskową jest cały. Rozrząd też nie jest trafiony, bo po popsikaniu samostartem w kolektor i silnik załapywał...
6. Wtyczka z przewodami idącymi do pompy (taka z białego plastiku, okrągła, 7 przewodów) komuś się kiedyś rozleciała i obudowa części męskiej (od str. pompy) nie istnieje. Sprawdzona i ani grama śniedzi - w efekcie zmieniona tylko izolacja). W podobnym, dobrym stanie są pozostałe wtyczki w okolicy pompy a także przekaźniki świec żarowych wewnątrz plastikowego pudelka na nadkolu .
7. Odpięcie klemy akumulatora (w nadziei resetu kompa) nie dało efektu.

Myślę jeszcze, żeby sprawdzić potencjometr linki gazu i element nad nim, ale raczej nie mam wielkich nadziei, że to pomoże...
Auto stoi w Lublinie (jechała nim córa) może ktoś z forumowiczów miał podobny przypadek, albo zna dobrego mechanika właśnie w Lublinie
Z góry dziękuję i pozdrawiam



Temat: Jaka różnica miedzy TD a TDI?


Jaka jest różnica między tymi silnikami? Może jest jakaś różnica w mocy i
spalaniu?


Ludzie co ja tu czytam??
Nie chce podawac przykoladow - ale moj kolega ma audi 1.6 TD (86r) ma
chlodnica powietrza, zreszta wiele aut po roku 88 (VW Audi) je juz mialo, a
to przeciez zadne tam TDI - zwykly turbo diesel.
TDI a TD to nie roznica chlodnicy ani bog wie czego tylko w sposobie
podawania paliwa.
NIe chodzi tu ani o pompowtryskiwacze ani inne wynalazki.
TD - to czysta twarde mechanika - pompa jest ustawiona wtrysk paliwa
nastepuje mechanicznie, TDI to cala elektronika, ktora steruje procesem
wtrysku, kilka wtryskow na jeden cykl pracy (czyli przedwtrysk, wtrysk
wlasciwy i dopalajacy)
Bezposredni wtrysk jest jakby uzupelnieniem wymogow jakie stawia sie
dzisiejszym dieslom.
Co do pompowtryskiwaczy - jest to wynalalzek Boscha; taki wtryskiwacz
znajdujesie w glowicy, uruchamiany jest dodatkowym lub jednym z walkow
rozrzadu, co komplikuje torche budowe i tak juz skomplikownaej glowicy,
jednak zeden cammon rail, nie dorownuje mu cisnieniem - a o nie caly czas tu
chodzi.
Oczywiscie obie metody maja zwolennikow jak i przeciwnikow, diesle VW sa
jakby twardsze bardziej daja znac ze to ciagle diesle, ale taka polityka
firmy. Dzialaja niezawodnie a to ze u nas leje sie do baku scierwo zamiast
paliwa nie mozna zwalac na kark ich delikatnosci a raczej choroby naszego
kraju etc.
Slowem - TDI to wtrysk ropy kontrolowanej elektronika, z 2 lub 3 fazami
wtrysku na jeden cykl pracy.
To tak jak gaznik i wtrysk paliwa - kupa czujnikow, kupa zaleznosci, zeby
wszystko spalalo sie lepiej dokladnie i na koncu czysciej.
TDI no nastepna generacja po TD czy D
Odpowiednikem TDI w VW jest SDI (czyli diesel bez turbodoladowania).
To chyba tyle mialem do powiedzenia.
Rafał





Temat: 325 tds - problem z zapalaniem.

do akimura. Widac ze jestes nowy w temacie bmw i mało wiesz o silniku 2,5tds bmw
Zakładaj zaworek człowieku i długo nie mysl, to ze cieknie to nie ma nic wspólnego ze złym odpalaniem. Bedzie ci paliła od pierwszego jak go założysz
że akurat u ciebie był padniety rozrusznik to nie znaczy że kazdy ma to samo

Jesli wolno krecił to wiadomo ze pompa nie mogła wytworzyc odpowiedniego cisnienia i długo trzeba krecic aby to ciśnienie uzyskac.

Także nie ciesz sie bardzo bo masz tak jak wiekszosc tds-ów podjechana pompe i nie wiadomo jak długo bedzie Ci ładnie palił Może miesic -dwa i zaczna sie te same problemy.

Oczywiście w wyniku zapowietrzania się układu najbardziej cierpi rozrusznik i w tym przypadku miał on już dosyć, ale każdy może mieć ten sam problem jeżeli nie usunie na czas wycieku. To on jest odpowiedzialny za cofanie się paliwa z pompy i poranne kręcenia w pierwszym momencie zasysają paliwo do pompy, aby mógł w niej pojawić sie odpowiedni poziom do zalewania układu sekcyjnego - taka jest konstrukcja pompy i aby to wiedzieć należy trochę znać budowę i zasadę pracy pompy wtryskowej. Dodać jeszcze muszę, że na chwilę obecną nie widzę żadnych powodów do twierdzenia że pompa może być na tyle zuzyta aby wynikały z tego jakieś problemy z paleniem.

A teraz do rzeczy.

Wszelkie wycieki z układu paliwowego są powodem cofania się paliwa z pompy do baku. Znajduje się ona nieco wyżej od poziomu paliwa w baku, więc cofanie się paliwa z pompy jest uzależnione od ilości paliwa lub też od ustawienia auta na dłuższy czas postoju. Musimy pamiętać że wciąż jeszcze istnieje siła grawitacji i poziomy cieczy zawsze bedą się wyrównywały do poziomu.
Tak więc wycieki są powodem ciężkiego odpalania silnika po dłuższym postoju i należy je zlokalizowac celem wyeleminowania, bo w końcu jest to wyciek.
Może to być jeden z wężyków przelewowych na wtryskach, czujnik na wtrysku czwartego cylindra, uszczelki na elementach z których złożona jest pompa wtryskowa, przewody doprowadzające i odprowadzające paliwo z pompy.
Pisałem wczesniej o braku oryginalnego zaworka zwrotnego montowanego przez fabrykę. Otóż tak naprawdę to on jest i znajduje sie w śrubie, lub króćcu za pomocą którymi przykręcamy przewód powrotny do baku z nastawnika pompy. Zaworek ten pełni dwufunkcyjna role - uniemożliwia powrót paliwa, powinien także utrzymywać cisnienie w pompie i jednocześnie jest także przelotką ograniczająca uciekanie paliwa z pompy podczas jej pracy, dzieki czemu pompa może wytworzyć w swoim wnętrzu cisnienie paliwa.
Ze sprawdzeniem tego zaworka jest sporo opisywania i zależne to jest od typu zastosowanej śruby z nim w środku. Ale napiszę tylko że czasem konieczne jest postukanie nim o cos, aby tłoczek w nim uległ odwieszeniu sie. W niektórych modelach jest to kulka ze sprężynką.
Znajdź kogos kto zajmie się uszczelnieniem pompy i oby to był fachowiec. Serwisy boscha też już mają przystepne ceny na tę usługę i warto z nich skorzystać.

To chyba tyle.
Gdybym miał kupić ksiażkę "Sam naprawiam" i znaleźć w niej takie informacje jak w poprzednich postach porady to wolę zainwestować w rower.



Temat: Alfa Romeo 155 2.5 D 1993r


Twierdzisz, że jest to mistrz przetrwania? ;) W latach, kiedy silnik ten
powstawał (2.5) była to najmnocniejsza jednostka na rynku w tej klasie
pojemności.


Ten silnik zaczął się jak 2.0 (95KM), kolejną ewolucją było 2.4
(110KM), dopiero z czasem powiększone do 2.5. Ten ostatni w dwóch
wersjach, 117 i 125KM. Nie uważam go za mistrza przetrwania. To silnik
jak inne. Zwraca na siebie uwagę niespotykanymi rozwiązaniami jak
osobna głowica na każdy cylinder czy rozrząd napędzany kołami
zębatymi. Opinie mechaników mających z nim styczność od wielu lat (ASO
Twardowski, Warszawa) są bardzo pozytywne, nie mniej zawsze słyszy się
o możliwych problemach jeśli ktoś niezbyt znający ten temat zacznie
grzebać przy VM. I tyle o dieslach w starszych AR i nie tylko.
Podsumowując - 200 czy 300 tysięcy to dla VM ani powód do niepokoju
ani do dumy.

Na podobnej zasadzie nie podzielam Twojej opinii o wadliwych dieslach
BMW montowanych w Omegach (gdzieś ostatnio czytałem). Fakt, zdarza się
że pojawiają się pęknięcia głowic, podobnie jak w dieslach Forda
zrywają się paski. Ale zawsze trzeba zapytać o przyczynę bo samo nic
się nie dzieje. Ogromna masa aut z silnikami TDS to powypadkowy złom
ciągnięty głównie od naszych zachodnich sąsiadów. Często naprawiany
"po łebkach", na szybko, bez zwracania uwagi na szczegóły. Diesle są
bardzo wrażliwe na przegrzanie i to żadna nowość. Jeśli połączymy to z
powypadkowymi autami, i nieszczelnościami w układzie chłodzenia to
może się okazać że inżynierowie z działu silników w Bayerische Motoren
Werke nie mają sobie zbyt wiele do zarzucenia i problem tkwi zupełnie
gdzie indziej. Oczywiście to tylko teoria, ale chyba z lepszymi
podstawami niż to poniżej, o niskich możliwościach technicznych
włoskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Co do tej "najmocniejszej jednostki" to 164 (117KM) napędzana tym
silnikiem miała podobne osiągi do Audi 100 2.5 TDI (115KM) - ówczesnej
rewelacji. Fakt, że 164 była trochę szybsza, ale to w sumie bez
znaczenia.
http://jprz.ktm.net.pl/l'automobile/audi_100tdi.jpg
http://jprz.ktm.net.pl/l'automobile/alfa_164_td.jpg


Czyli mamy duże wysilenie bez odpowiedniego przygotowania
technologicznego.


Teoria bez pokrycia. Z Włoch wyszedł tak bezpośredni wtrysk w dieslach
jak i common-rail. O wcześniejszych wynalazkach z zamierzchłej
przeszłości nie ma co wspominać. Genialni wynalazcy żyjący w biedzie?
Teoria goni teorię... No i bezpośredni wtrysk to nie VM ale Fiat, więc
zupełnie inna seria silników, spotykanych w pierwszym rzucie w
Cromach. Należy też pamiętać że 2.5 TD z Alfy 164 ma niewiele
wspólnego z 2.5TD które można znaleźć w Lanciach, Fiatach i Renault.
To jak to w końcu jest z tym VM? ;)


Włosi nie byli wszak przez długi czas specjalistami w
budowie silników diesla, o czym wybitnie świadczy fakt sprzedania
technologii wtrysku Boschowi (nie mylić z common-rail) - nie mieli bowiem na
tyle dobrego zaplecza technicznego, taśm, itp. by zająć się samodzielnie
produkcją odpowiedniej jakości pomp i silników.


Czy sprzedanie patentu świadczy o braku możliwości technologicznych,
zwłaszcza w przypadku konstruktora danego urządzenia? Jak można
skonstruować urządzenie bez zaplecza technicznego? Mocno naciągane.


Porównaj go sobie z produktami Francuzów czy też Niemców z tego okresu.
Zresztą co ja się będę produkował i tak wiesz swoje.


Przekonałeś mnie. Zwłaszcza tym ostatnim argumentem. ;]
A co do porównań: http://jprz.ktm.net.pl/szoty/test75/alfa75_td.jpg
Niestety jest to zbyt zamierzchła publikacja żeby uwzględniać 2.5 ale
za to jest 2.0TD by VM. I konkurenci.

Jacek.